Eller en må betale en høy avgift om bobilen ikke tilfredsstiller miljøkravet. Det er bare i et land foreløpig som man kan kjøpe seg tilgang til byer, selv om ikke kjøretøyet tilfredsstiller miljøkravet og det er rundt London.
Det var bare på hengende håret at ikke Oslo vedtok det prinsippet allerede denne vintersesongen, men det er foreløpig utsatt.
Ikke alle land/byer har innført miljøsone for personbiler enda, foreløpig gjelder det bare godstrafikk og kjøretøy over 3,5t. Både Sverige og Danmark har miljøsoner for kjøretøy over 3,5t, men det gjelder ikke for bobiler over 3,5t.
Det dukker nesten opp hye byer og land hele tiden og holde seg oppdatert er vanskelig, for det som gjaldt i fjor trenger ikke å gjelde i år.
Det er 2 nyttige Apper til dette bruket, men heller ikke de er helt komplette og husk i hvert fall og oppdater dem jevnlig
Det er Green Zones og Umweltzones
Dette er en nyttig side for oppdatering https://www.green-zones.eu/en.html
Husk også at det er i Italia https://www.in-italia.no/italia/miljoesoner-i-italia-ztl/ det filmes hele tiden og kravet kan komme hjem til en i posten nesten et år senere.
Ikke er det noe standard oblat å kjøpe som gjelder for flere land, det må kjøpes eget oblat for hvert land. Boten for å kjøre uten oblat eller feil oblat varierer også fra land til land og kan være fra noen 100 lapper til flere 10 talls tusenlapper. Alt avhengig av land og by.
Forurense inni bobilen med sigarettrøyk kan også bli dyrt i enkelte land http://www.tv2.no/broom/9442534/ Barn i bil praktiseres også forskjellig fra land til land og ikke minst andre trafikkregler. Med f.eks. merking av sykkelstativ bak på bobilen og ikke minst at det stilles helt spesielle krav til merkingen i enkelte land.