• Sjekk bobilen før sesongstart

Ta vårsjekken av din bobil nå, og få en god og trygg start på vårsesongen.
    Husk 10% medlemsrabatt hos RSA Bil.

Også bobilen bør følges opp jevnlig. Selv om din års-intervall er annet hvert år, anbefales det å ta olje – og filterskift. Klimatiske variasjoner og temperatursvingninger kan medføre kondens i motoren, noe som kan gjøre stor skade på motoren. Dette gjelder både på biler som har vært i vinterbruk og som er lagret.

Service i og utenfor garantitiden.

Service (OBS: Hva som først inntreffer av år og km) er kritisk for å opprette garanti, driftssikkerhet og andre typer sikkerhet. Alle mekaniske gjenstander har slitasje. Jo eldre bilen blir, jo viktigere er det å opprettholde bilens serviceintervaller. De fabrikkanbefalte serviceprogrammene fanger opp alt rundt sikkerhet med unntak av smøring av bremser. Et eksempel er bytte av bremsevæske. Kontroll på bremsevæske kan ha betydning for effekt på bremser.

Garantiarbeid og gratis oppgradering av software.

Kun Fiat merkeverksteder som RSA Bil er de eneste som utfører kostnadsfrie garanti – og sikkerhetsoppdateringer for fabrikk.
    VIKTIG: Garantien kan bortfalle dersom eventuelle oppdateringer ikke er utført.
    Servicehistorikk fra merkeforhandler som dekker service – og reparasjoner, EU-kontroll, garanti og software-oppdateringer fra fabrikk, kan bety mange titusen kroner i økt salgsverdi.
    OBS: Denne gratistjenesten er viktig å sjekke, spesielt når bilen er kjøpt utenfor RSA Bil. Da vet man ikke hva tidligere eier har utført og fulgt opp.

Registerreim og vannpumpe bør skiftes samtidig.

Intervall for bytte av registerreim er 4 år/100.000 km (Det som først inntreffer). Vannpumpe anbefales byttes samtidig for å ha kontroll på vedlikehold av kjølesystemet.

Frisk, kjølig og ren luft i bobilen gjør turen komfortabel.

A/C-service: Ikke gå tom for AC-gass på tur. AC-gass fylles på våre verksteder, og er anbefalt utført service på hvert tredje år.
    A/C-rens: Smuss etc kan feste seg på AC-apparatets fordamper. Dette kan medføre bakterieflora og vond luft inne i boenheten gjennom AC-apparatet. AC-rens er anbefalt hvert annet år, da spesielt i bobiler hvor man sover, lager mat og oppholder seg.

Smøring av bremser anbefales grunnet salting av vinterveier.

Har du brukt bobilen på vinterstid?

Salting av veier kan medføre at bremsene setter seg fast og kan i ytterste konsekvens gi bremsesvikt. Dette særnorske fenomenet er ikke en del av fabrikkens serviceprogram og anbefales på det varmeste av sikkerhetsmessige hensyn.

Riktige dekk er avgjørende i kritiske situasjoner.

På alle dekk får medlemmer av Norsk Bobilforening 35% rabatt på dekk i flere prisklasser.

Minimums mønsterdybde (Vinter: 3,0mm, sommer: 1,6mm). Alder på dekk påvirker bremselengde. Huskeregelen er at dekk kan bli hardere etter 4-5 års bruk, noe som kan forlenge bremselengden. Skjevslitasje på dekkene bør rettes. Våre verksteder utfører forstillingskontroll. Det er en rimelig kontroll som anbefales biler med relativt tunge påbygg, som for eksempel en bobil. Den gjøres for å redusere drivstoffkostnader og skjevslitasje.

Batteri + booster = tryggere

På bobiler kan tapping av batteri være et problem når man står over lengre tid i ro, og man bruker strøm til matlaging med mer. En booster kan derfor være en god forsikring dersom batteriene lades ut. Ett utladet batteri gir som tommelfingerregel aldri mer enn 90% maks makskapasitet etter utladning.

Huskeregel for normal levetid på et batteri er 5-6 år. RSA Bil kan måle batterikapasiteten for deg og utfra måltall anbefale bytte/ikke bytte.

Har du ikke byttet til DAB+ radio i bobilen din?

Start sesongen med en velfungerende radio tilpasset din bobil. Du kan få alt fra enkle DAB-adaptere til komplette ”top of line” radioer.

Eksempelvis får du radioer som er synkronisert med din mobiltelefon og APPer for musikk og trafikkinformasjon.