• PRESSEMELDING

Venstres budsjettforslag for 2018 vil medføre store negative endringer både for miljø, bransje, næring og gruppe.

PRESSEMELDING:

De siste årene har partiet Venstre forsøkt å øke engangsavgiften på bobiler på flere måter. I sitt budsjettforslag i 2017 ønsket Venstre å øke engangsavgiften fra 22 til 40% av personbilavgiften for campingbiler i avgiftsgruppe C. Dette ble stanset i Stortinget.

Denne gangen blir økningen mye høyere, da den nå er rettet mot utslippet, den vil bli 100% av personbilavgiften på CO2 og NOX. Mot 22% CO2 og 0% NOX i dag.

Blir årets forslag vedtatt, vil bobilene i Norge bli mye dyrere. Bobiler som kunder har bestilt for levering i 2018 og andre, kan bli flere 100 000 kr. dyrere. Firma som har basert seg på salg av bobiler, kan bli helt borte.

Nye høyere avgifter vil medføre at eiere av bobiler/biler vil bruke bilen lengre før de kjøper nye. Eldre biler forurenser mere enn nye, som gjør at miljøet skades mer. Og gjennomsnittsalderen på kjøretøyparken i Norge vil fortsatt være Vest-Europas høyeste.

Venstre foreslår også en dramatisk økning av veibruksavgiften på diesel på hele 60 øre. Dette vil medføre at en næring som tilpasser seg den mest voksende turistgruppen, mister mye av sitt inntektsgrunnlag. Bobilene får kortere bruksradius p.g.a. høyere driftskostnader og færre bobiler på veiene p.g.a. lavere salg.

Norsk Bobilforening vil derfor oppfordre stortingsflertallet til å beholde avgiftsgruppe C som i dag og ikke vedta den dramatiske økningen på dieselavgiften.

Dette for at miljø, bransje og næring kan fortsette å vokse i Norge og distriktene.

Norsk Bobilforening

Fredrikstad